Afdrukken

Buurtbeheer van der Kunbuurt - Omval

 

 

Buurtbeheer van der Kunbuurt-Omval

Omval

De Buurtbeheergroep Van der Kunbuurt/Omval is midden jaren '90 opgericht. Een groot aantal bewoners heeft zich in de loop der jaren actief opgesteld als het gaat om het wel en wee van de buurten. De laatste twee jaar is er, na jarenlang actie voeren, meer rust gekomen in de tent. De kern van de bewonersgroep vormen Usha Bisoen, Hil Berkenbosch en Dror Cohen Rapoport. Bij specifieke acties worden andere bewoners en belanghebbenden bij een onderwerp uitgenodigd om te participeren.
De Van der Kunbuurt met haar 270 woningen vormde de basis van het buurtbeheer. Na 1997 kwamen er op de Omval nog zo'n 400 woningen en 20 woonarken bij. En op de Omval treft men drie van de hoogste gebouwen van Amsterdam aan.

Sanering Omval
Veel activiteiten hebben en hadden te maken met de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. Vanaf 1993 vonden er op geregelde tijden bijeenkomsten plaats van een groep "omwonenden Omvalgebied". Om over te kunnen gaan tot bouw en inrichting moest eerst het hele Omvalgebied grondig gesaneerd worden. Daartoe was een milieudeskundige uitgenodigd die ons met raad en daad bijstond. Uiteindelijk was het resultaat dat de bodem schoner werd opgeleverd. De hele sanering was er wel de oorzaak van dat de nieuwbouw met jaren vertraging werd opgeleverd. Veel bouwverkeer in de wijken. Dag en nacht onrust. Bij calamiteiten werd contact opgenomen met de bouwers, de projectontwikkelaars en ambtenaren van het toenmalige stadsdeel Watergraafsmeer.

Renovatie woningen
In de tweede helft van de jaren '90 werd een groot aantal woningen in de Van der Kunbuurt gerenoveerd. Samen met de inbreng van de bewoners hebben de corporaties hun best gedaan om de kwaliteit van de woningen op te vijzelen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Juist bij renovatie heb je te maken met een groot aantal bewoners met allen hun specifieke wensen. De buurt werd opgewaardeerd. Bewoners zijn redelijk tevreden.
Nadat er uitruil tussen twee woningcorporaties had plaatsgevonden, had de woningcorporatie in 2005 het idee om de blokken in de Van der Kunbuurt te slopen en dat heeft Buurtbeheer kunnen tegenhouden. Zo hebben we de sociale huurwoningen weten te behouden via protest van bewoners en steun van de politiek.  Het Stadsdeel heeft in 2005 een besluit genomen om sloop niet te steunen en deze woningen de komende 15 jaar zeker te laten staan.
De crisis zit ons mee en Stadgenoot heeft half 2012 besloten om te gaan investeren in de blokken door bewoners die dat nog niet hadden centrale verwarming aan te bieden tegen huurverhoging en enkele verbeteringen aan te brengen die met brandveiligheid te maken hebben.

Parkeren
Vanaf het begin was het gebied tussen Amstelstation en de Amstel een walhalla voor automobilisten. Hier kon je makkelijk je auto kwijt om vervolgens met het OV verder de stad in te gaan. Op een bepaald moment liep het gratis parkeren zo de pan uit, dat het hele gebied bedolven was onder de vierwielers. Ook trachtte men op allerlei manieren toch vanaf de Weesperzijde naar de Spaklerweg te rijden. Het autovrije maaiveld was niet voorzien van anti-inrij faciliteiten. Jarenlang was er sprake van verkeersoverlast. Na 10 jaar is daar nu een einde aan gekomen. Alleen de nooddiensten kunnen er nog door. Het hele gebied is nu trouwens een parkeerverbodzone. Vrij parkeren kan alleen nog op de zondag.

Hoge School van Amsterdam (HVA)
Vanaf 1998 kon men een vestiging van de HVA aantreffen in het voormalige postgebouw. De eerste 6000 studenten veroorzaakten niet veel overlast. Nu is hun aantal echter opgelopen tot 42.000. Een gevolg is dat het maaiveld rond de school door de week bedolven wordt onder fietsen, brommers en scooters, die het voor voetgangers moeilijk maken om zich een weg naar het station te banen.
Het is ook de belangrijkste oorzaak van al het zwerfafval in de buurten. En af en toe wordt er op plekken gefeest die daar niet voor bestemd zijn. Met de HVA zijn we ook jaren in gesprek geweest om het aantal auto's dat als bestemming HVA heeft ook daadwerkelijk in hun eigen parkeergarage te laten parkeren en dat goedkoper te maken, zodat men niet de wijken opzoekt voor een handige parkeerplek.

Herinrichting Weesperzijde
In ons gebied zijn maar enkele straten. De belangrijkste is de Weesperzijde die vanaf de Berlagebrug de wijken toegankelijk maakt. De oude route op de Omval is veranderd in een druk fietspad. De weg op de Omval loopt dood. Ruim 10 jaar geleden kwam de deelraad Oost/Watergraafsmeer met een nieuw inrichtingsplan. Vooral de bewoners van de Weesperzijde zelf hebben een behoorlijke stem gehad in de herinrichtingsplannen. Zij wilden bv. graag vrij-liggende fietspaden, hetgeen niet noodzakelijk leek in een 30 km zone. Het nieuwe gebied oogt groener. De bomenrij langs het water werd verdubbeld. Zomers recreëren velen op of naast de bankjes langs de Amsteloever.

Van der Kunbuurt
kunbuurtOp verschillende manieren probeert men het leven in de buurt te veraangenamen. Vanwege het grote aantal kinderen vragen we veel aandacht voor de speelplekken en vragen we om geld te investeren in het verbeteren en uitbreiden daarvan. Op het talud van de spoordijk is een voetbalkooi aangelegd met daarnaast nog enkele speelobjecten. In het gebied tussen de Van der Kunstraat en de HVA is een speelplaats voor de kleinere kinderen. Er zijn plannen om deze in het voorjaar van 2013 te vergroten en op te waarderen. De Buurtbeheergroep is daar actief mee bezig. De huidige speelplek loopt in het oog vanwege de Mondriaan-beschildering van het hek. Dat was een Buurtbeheer-actie voor bewoners en de kinderen. Ander initiatieven betroffen het vestigen van aandacht op het duiven-probleem, het aanleggen van geveltuinen, het poten van bloembollen en het inrichten van een Huiskamer op de Mr. Treublaan.
In die Huiskamer, een ruimte aangevraagd bij Stadgenoot (toen AWV), konden tieners, jongeren en volwassenen terecht voor activiteiten die begeleid werden door Buurtbeheer in samenwerking met Dynamo. Wegens teruglopende initiatieven, inzet en betrokkenheid van bewoners is de Huiskamer na drie jaar opgegeven. Het project viel niet te runnen door één buurtbewoner alleen.
Nadat we overleg met de ROC op de Mr. Treublaan hebben gevoerd, mocht de gymzaal door onze jongeren gebruikt worden voor activiteiten die begeleid werden door Dynamo.
In 2006 hebben wij ons eerste gezellige buurtfeest georganiseerd met een opkomst van ongeveer 200 mensen.

Amstelstation
Prominent naast onze buurten treft men een uitstekend OV-knooppunt aan. Voor bewoners een plek van waaruit ze snel in alle delen van de stad kunnen komen. Veel gebruikers van het station komen vanaf de Berlagebrug te voet en lopen dan door de Van der Kunbuurt. Daarbij toch wel het een en ander achterlatend, dat men dan tegenwoordig als zwerfvuil betitelt. Het stadsdeel doet echter zijn uiterste best om de zaak leefbaar te houden. De Buurtbeheergoep is ook betrokken geweest bij de grote renovatie van het Amstelstation 10 jaar geleden. Er vond toen een totale herinrichting van het interieur plaats. De bouw van de nieuwe fietsenstalling aan de rand van de Van der Kunbuurt werd met Argusogen bekeken en niet met warm enthousiasme begroet.

Fietsenstalling
Niet alleen de voorzijde van het Amstelstation is bezaaid met fietsen, ook bij de westelijke (Amstel-) zijde teft men meer fietsen aan dan het gebied verwerken kan. Dit veroorzaakt regelmatig zo'n groot obstakel voor bewoners van de Omval, dat ze de voetpaden nauwelijks nog kunnen gebruiken. Het stadsdeel is niet bij machte om hier adequate maatregelen te treffen. Veel woorden, weinig daden. De bereikbaarheid van het gebied voor mensen met een beperking is vaak moeilijk en soms zelfs onmogelijk. Voetgangers moeten hun ogen de kost geven om niet op de stoep aangereden te worden. Gehandhaafd wordt er niet. Dat geldt ook voor het fietspad over de Omval. Behalve fietsen treft men hier ook brommers, scooters en motoren aan. En tot afgelopen zomer zelfs auto's. De aanblik van zoveel blik in de buurt geeft een slordige en verloederde indruk.

Contacten
Vooral met het stadsdeel bestaan veel contacten. Met alle sectoren. In eerste instantie met hen die verantwoordelijk zijn voor het beheer van de openbare ruimte. Die contacten zijn altijd goed geweest. Op regelmatige tijden werd contact gezocht met de politiek. Bijvoorbeeld in de periode dat er sprake was van een herinrichting van de Van der Kunbuurt. Daar zijn bewoners met veel actie erin geslaagd de buurt te behouden. Ook met de centrale stad wordt gecommuniceerd. Toen de Berlagebrug totaal werd gerenoveerd zijn gesprekken gevoerd met de dienst IVV. De herinrichting van de Weesperzijde tussen de Berlage- en Schollenbrug betekende een veel betere inrichting van de openbare ruimte. Meer groen, bankjes en een betere verlichting. Trouwens, niet functionerende verlichting in het hele gebied wordt regelmatig doorgegeven. De buurtregisseurs van de politie lopen graag door de buurt. Tegenwoordig zijn de problemen te overzien. Alleen tegen het illegale verkeer kunnen ze niets uitrichten. In de eerste jaren van de omval bestonden er af en toe ook contacten met de projectontwikkelaars. Die verliepen stroef.

De contacten met het Wijkopbouworgaan zijn van belang geweest om de buurt op de kaart te krijgen en te houden. Vertegenwoordigers uit de buurt trof men al dan niet op regelmatige basis aan in de Wijkraad. Met leden van andere bewonersgroepen rond het Amstelstation werd een klankbordgroep opgericht die samen met het stadsdeel de plannen voor de herinrichting van het maaiveld aan de voorzijde begeleidde. Inmiddels is er sprake van een bestemmingsplan. De geldschieters laten echter op zich wachten. Dit hele proces loopt al vanaf 1997! De veranderingen zullen zeer groot zijn. Veel nieuwe woningen, een totaal nieuwe infra met een nieuw busstation en een andere opstelplaats voor trams. Grote nadruk ligt op het behoud van groen en de verzekering van een zo groot mogelijke toegankelijkheid en bruikbaarheid van het stationsgebied. Onlangs kwamen veel Omvalbewoners in actie tegen het nieuwe bestemmingsplan "de Omval". Daarin zou een mogelijkheid geschapen zijn om toch weer doorgaand verkeer toe te laten. Dat zou desastreus zijn voor de leefbaarheid en veiligheid van dit gehele gebied. Velen hebben dan ook hun zienswijze kenbaar gemaakt. Veel onrust en angst dat de buurt devalueert.

omval3De afgelopen jaren zijn actieve bewoners in het zonnetje gezet vanwege verdiensten voor de buurt. Of dat nu een gouden pen of een vrijwilligerspeld was of deelname aan de actie "Wat doe jij voor de buurt ".
De Buurtbeheergroep Van der Kunbuurt/Omval wil dat dit stukje Amsterdam een fijne en veilige buurt is en blijft om te wonen. Het maaiveld moet groen, schoon, veilig en heel zijn. Ingrepen in de infrastructuur worden op hun merites beoordeeld. De opening van het restaurant Riva in de Amstel is het sluitstuk van de Omval. Alle voorziene bebouwing is nu gereed. Met de Amstel voor de deur is dit een fijne buurt om te wonen. Ondanks de paar vormen van overlast. Het leven in een stad heeft zijn zon- en schaduwzijden.

 

Buurtbeheer van der Kunbuurt-Omval

Contactpersoon:
Usha Bisoen
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

< Terug